NTH ett år på web

Torsdag 7.oktober er en merkedag for Norsk Topphåndball og de 24 toppklubbene. I dag er det nøyaktig ett år siden plattformen topphandball.no ble lansert.

Topphandball.no har som mål å være en samlende plattform for aktiviteten blant de norske toppklubbene. Forsiden skal by på de beste artiklene fra klubbene, i tillegg til saker fra media.

Klubbsidene i seg selv er klubbenes egne nyhetssider om deres aktivitet, både på og utenfor banen. Flere av klubbene bruker også nettsidene til aktivt å fortelle om junior / rekrutt-arbeidet man driver med.

– På sikt må målet være at klubbene og topphandball.no er en nyhetsleverandør til media, og ikke omvendt, sier web-redaktør Kjell Roger Skauen.

Klubbsidene er plattformens bærebejelker, og mange av leserne som velger seg videre på andre klubber i systemet, har kommet til plattformen gjennom sin klubbs domene.

De to store dominerer 

Ferske tall viser at det ikke overraskende er Larvik HK som står for den største andelen av sidevisninger for klubbene i Postenligaen for damer. De regjerende seriemesterne hadde i september 2010 en andel på 28 % av sidevisningene blant dameklubbene. I forhold til beste måned i sesongen 2009/2010, opplevde Larvik en økning i visninger på 8 %.

Byåsen er en god nummer to på web-statistikken, med 20,1 % av visningene i september 2010. Trønderne tok nylig i bruk plattformen. 

Størst økning i antall visninger i september i 2010 satt opp mot beste måned foregående sesong, har imidlertid Nordstrand; 116 % opp.

Jevnt blant herrene

På herresiden er Follo den av klubbene som har størst andel av sidevisningene i september. 17 % av sidevisningene blant herreklubbene gjaldt artikler på Follo sine sider. Mens klubben har slitt med poengfangsten i seriespillet, har tydelig klubbsidene fenget leserne: 93 % økning i visningene i september 2010 i forhold til beste måned sist sesong, er fasit.

Haslum fulgte på andre plass med 15,3 % av visningene i september, Elverum nr tre med 13,5 %.

Størst økning i antall visninger i september i 2010 satt opp mot beste måned foregående sesong, er det Haslum som kan vise til: 203 % opp.

Nykommerne har fått fart på sakene

Også de nyopprykkede lagene kan vise til gode tall for sine nettsider. Vålerenga og Viking har henholdsvis 9,9 % og 8,7 % av visningene blant herrelagene, mens Oppsal – som kom noe senere i gang på nett enn de to første – hadde 6,2 % i av visningene i september.

For Vålerenga og Viking betyr dette at man har henholdsvis 4. og 5.plass på «tabellen» over andelen av visninger blant herrelagene.

På damesiden er Sola best av de nyopprykkede lagene med 9,4 % av visningene. Det gir en flott tredjeplass bak de to mest dominerende klubbene, Larvik og Byåsen. Flint (6,0 %) og Fredrikstad (4,1 %) er også godt i gang med bruken av nettsidene.

Felles for alle prosentandeler som nevnes: det er verdt å merke seg at visningene og økningene det referes til her, gjelder klubbenes egne artikler og sider. Tallene inkluderer ikke artikler på topphandball.no.

Stadig økt aktivitet

– Vi bygger sten for sten, og innser at vi er langt fra ferdig. Men vårt første år på nett har vært vellykket, og vi ser frem til fortsettelsen, sier markedsansvarlig i Norsk Topphåndball, Hein Barthold.

Plattformen topphandball.no er en del av NTH sin strategi for å videreutvikle produktet – og å trekke flere tilskuere.

Stadig flere av klubbene tar plattformen aktivt i bruk, noe som også gjenspeiler seg i aktiviteten på forsiden av topphandball.no.

Ett år er tilbakelagt. Flere vil komme. Vi takker leserne som har fulgt oss – og lover enda mer aktivitet og stadig nye tjenester og funksjoner både på klubbsidene og på forsiden.

Har du tilbakemeldinger? Send dem gjerne til web-redaktøren.